Ismerd meg a cPanel email szekcióját!

cPanel email szekció

Ha olyan vállalkozó vagy aki a legtöbb dolgot maga csinálja meg és nem szervezi ki másnak, akkor ezt a cikket érdemes elolvasnod. Figyelmeztetlek, hogy ez egy hosszú és átfogó cikk lesz a cPanel email szekciójáról sok információval, szóval érdemes többször is elolvasnod, hogy az infó kellően megmaradjon. Igyekszem minél gyakorlatiasabban bemutatni a témát.

Szóval, ha te is olyan vállalkozó vagy aki magának csinálja a dolgokat, akkor biztos vagyok benne, hogy te vetted meg a domained és webtárhelyed, te telepítetted fel a weboldalad és te csináltad meg az első üzleti email címed (ha még ez nálad most fog jönni, akkor itt egy cikk a domainről, webtárhelyről miegymásról, itt pedig egy cikk, hogy miért kell neked domaines email címet használnod sima Gmail helyett) Tetted mindezeket a webtárhelyed admin felületéről ami valószínűleg cPanel. Viszont végig kattingattad és végig nézted hogy pontosan melyik beállítás mit takar? Ha igen akkor nagy pacsi neked, ha nem akkor se csüggedj, mert ebben a cikkben végig foglak vezetni a cPanel emailezéssel foglalkozó szekcióján. Megnézünk minden egyes elemet, mit lehet róla tudni, mennyire fontos, mennyire hasznos stb.

Mivel elég hosszú lett ez a cikk, így itt van számodra egy tartalomjegyzék, direkt úgy kategorizáltam a részeket, hogy mindegy mennyi időd van olvasni értékes tartalmat kapj:

  • Autentikációs és biztonsági funkciók – Ha csak pár perced van, akkor ezt olvasd el mindenképpen
  • Kényelmi funkciók és automatizmusok – Ha webmailt használsz és szeretnéd kicsit kényelmesebbé és automatizálttá tenni az emailes kommunikációd
  • Információk és naplózás – Ha mélyebben meg akarod érteni a rendszer működését vagy valami félrement és nem tudod egyből, hogy mi, akkor itt tudod megnézni
  • Egyéb funkciók – Csak a teljesség kedvéért, vagy használod őket, vagy nem

Az alap funkció…

Értelemszerűen az emailezéssel foglalkozó szekció alapfunkciója az email fiókjaid kezelése és létrehozaása. Az „Email fiókok” opció tartalmazza az élő email fiókjaidat és itt is tudsz újakat létrehozni. Ezt nem kell nagyon magyarázni, nagyon egyszerűen megoldható az új email fiók létrehozása, ennek a menetét ebben a cikkben találod.

Autentikációs és biztonsági funkciók…

Ezek azok a funkciók amikről mindenképpen érdemes tudnod, hiszen nagyban befolyásolják például azt, hogy:

  • A Te emailjeid megérkeznek-e rendesen az ügyfélhez, vagy pedig a spambe kerülsz
  • A Neked címzett emailek megérkeznek-e rendesen hozzád vagy a spambe kerülnek

Három funkcióról lesz szó.

Alapértelmezett cím

Történt már veled olyan, hogy véletlenül elírtál 2 betűt egy email címben és így nem tudtad elküldeni, mert a rendszer visszadobta? Na ha ezt a funkciót beállítod rendesen akkor többet nem lesz olyan, hogy nem kapsz meg emaileket azért mert elírták a címed, egészen addig amíg a domain neved (a kukac utáni szöveg) jól van leírva. Ez akkor is nagyon hasznos lehet ha pl. egy marketing kampány erejéig létrehozol egy külön email címet csak annak a kampánynak, de a végével törlöd is. Ha ezután valaki még csak tévedésből is oda akarna küldeni egy levelet, akkor sem fog elveszni, mert befut egy központi, általad beállított email címre. Be lehet állítani azt is, hogy elvesse a rendszer az emailt, de nem ajánlott.

Email kiküldhetőség ellenőrzése

Ez a #1 funkció amit kötelező lecsekkolnod és beállítanod, különben nagyon fájhat később. Ez ugyanis arra szolgál, hogy különböző autentikációs kódokkal eléred azt, hogy az emailjeid ne kerüljenek spambe sehol. Három fő kódot fogsz itt találni:

  • DKIM: ez biztosítja az fogadó fél számára, hogy a Te emailed Tőled jött, teljesen olyan formátumban ahogyan azt te szeretted volna elküldeni, és semmilyen spam algoritmus nem végzett rajta változtatásokat azalatt mialatt az emailed az interneten utazott egyik helyről a másikra. Ez egy nagyon fontos faktor, minden email rendszer figyeli, hogy az emailek átmennek-e a DKIM teszten, és ha nem, nagyobb eséllyel rakják azt az emailt spambe. Ezt te sem akarod szerintem.
  • SPF: ez biztosítja a fogadó felet arról, hogy a tárhely ahonnan te kiküldted az emailt az egy listázott és regisztrált szerver. Ez is csak azt jelenti, hogy nem vagy köthető semmilyen spam tevékenységhez. Megintcsak nagyon fontos faktor, hogy az emailed átmegy-e az SPF teszten.
  • PTR: ez a webtárhelyedhez tartozó technikai kód. Ezzel nem kell foglalkoznod, ez biztos, hogy jól van beállítva, mert különben a Chrome vagy Safari vagy bármi meg sem találná a webtárhelyed.

Spam szűrők

Második számú legfontosabb funkció, ugyanis ettől a beállítástól függ hogy adott esetben mennyire engeded, hogy elárassza spam az email fiókod, illetve ha ez megtörténik akkor mi legyen ezekkel az emailekkel. Ehhez a cPanel az Apache SpamAssasint használja aminek a működési elve a következő: a program végig néz minden emailt ami beérkezik hozzád, megvizsgálja őket különböző paraméterek alapján (pl,. hogy van-e DKIM, SPF beállítva) és azután hozzárendel egy számot 1-10 között. 1 az ami nem valószínű, hogy spam a 10 pedig az ami tuti, hogy az. Te pedig a spam szűrőben beállíthatod, hogy mikor mondja azt a rendszer hogy hahó ez az email egy spam. Lehet ez a határérték 1-10 között bárhol, az ajánlott az 5. Innentől kezdve ha bármilyen email 5 vagy annál magasabb értéket kap akkor az email fiókod szerint spamet kaptál és így eldöntheted hogy mi legyen vele. Két opciód van:

  • Spam mappába tenni
  • Kitörölni

A legjobb pedig az hogy tudsz több szabályt is beállítani. Tehát pl. ami 10-es egyértelmű spam azt azonnal törölje is ki míg ami 5-9 között van azt csak dobja át a spam mappába és majd te megnézed.

Kényelmi funkciók és email automatizmusok…

Ezek azok a funkciók amikkel egy kicsit megkönnyítheted az életed pl. ha sok repetitív emailt kapsz, vagy egy adott levéllel mindig ugyanazt kell csinálnod. Emellett, ha több weboldalt kezelsz egyszerre, vagy több email címet akarsz egy helyről kezelni akkor most figyelj nagyon.

Továbbítók

Ez egy érdekes funkció és szerintem vannak esetek amikor igen hasznos is tud lenni. Ennek a funkciónak az a lényege, hogy ha egy adott email címre bejön egy levél akkor annak egy másolatát automatikusan továbbítja a rendszer egy megadott email címre. Kétféle továbbítást tudsz beállítani: az egyik a „sima” továbbító a másik pedig tartománytovábbító.

Sima továbbítónál először ki kell választani, hogy melyik email cím legyen az amelyikkel a rendszernek foglalkoznia kell. Ezután pedig ki kell választanod, hogy mit csináljon az oda érkező emailekkel:

  • Automatikusan továbbítsa egy általad megadott email címre
  • Vesse el és küldjön egy hibaüzenetet a feladónak
  • Továbbítsa a rendszer fiókhoz
  • Irányítsa át programba
  • Vesse el

Tartományi továbbítónál a plusz, hogy egy adott tartomány (értsd: domain) összes emailjét tudod egyből továbbítani egy másik domain email címére.

Szerintem akkor tud ez a funkció jó szolgálatot tenni neked, ha egy helyről akarsz kezelni több email címet. Tehát van egy ügyfélszolgálatos emailcímed, illetve egy promóciós emailcímed mondjuk egy kampányhoz, illetve egy saját neves email címed az ügyfélkommunikációhoz. Ha mindet egy helyről, a saját neves email címedről akarod kezelni, akkor be tudsz állítani egy továbbítót mindegyik másik címhez. Ha például több weboldalt is üzemeltetsz különböző domainekről akkor azokat is egy helyre tudod terelni. Hát mi ez, ha nem hatékonyság?

Automatikus válaszok

Akkor a leghasznosabb a funkció, ha mondjuk szabin vagy és nem akarod nézni az emaileket. Ekkor simán be tudsz állítani egy automata választ ezzel a funkcióval, ami minden alkalommal kimegy mikor kapsz egy emailt. De akkor is hasznos tud lenni, ha egy ügyfélszolgálati email címről beszélünk és egy azonnali automata válaszban tudatod a feladóval, hogy nemsoká felveszitek vele a kapcsolatot.

Email szűrők/Globális email szűrők

Itt fognak majd megjelenni az olyan általános, globális szabályok amelyek minden emailre vonatkoznak ami beesik hozzád. Tehát például az előbb említett továbbító is itt fog megjelenni mint aktív szabály. Ha akarod itt tovább tudod még szűrögetni az összes beérkező emailed adott paraméterek alapján: ki a feladó, mit tartalmaz a tárgy vagy a szövegtörzs stb.

A sima „Email szűrők” csak abban tér el a globálistól, hogy itt email fiókonként tudod beállítani a szűrőket és nem globálisan minden emailre.

Cím importáló

Ha Te sokszor cseréled a különböző email címeket, vagy már ott tartasz, hogy kollégákat veszel fel egyszerre többet is akkor ez a funkció kicsit könnyít a dolgodon. A „Cím importáló” segítségével egy fájlból létre tudsz hozni egyszerre több email címet is vagy email továbbítót. Így nem kell mindent egyesével felvinned és beállítanod, hanem egy kattintással megoldja neked a rendszer.

Információk és email naplózás…

Ezek a funkciók információkat szolgáltatnak neked az email fiókjaid állapotáról, az elküldött emailjeidről, a fennmaradó kapacitásról stb.

Email útválasztás

Az, hogy itt mit fogsz látni teljesen attól függ, hogy a DNS rekordjaid közül az MX rekordok (vagyis az emailezésedhez kapcsolódó kódok és szabályok) hogyan vannak beállítva. Tudom ez nagyon technikai volt de maradj velem kérlek. 4 opciót fogsz itt látni:

  • Konfiguráció automatikus észlelése: a további 3-ból észleli, hogy melyik valid
  • Helyi levelező kiszolgáló: a webtárhelyed email programja fogadja az emailt (webmail) és a tárhelyeden is fognak ezek tárolódni
  • Levelezőkiszolgáló biztonsági mentése: nem webmailt használsz hanem valami mást (Thunderbird, Gmail Google Workspace, akármi) és a leveleidet alapjáraton oda kapod, viszont ha az bármilyen okból nem elérhető akkor a webtárhelyed tartja az emailt egészen addig amíg újra elérhető nem lesz, így tuti, hogy nem veszik el az emailed
  • Távoli levelezőkiszolgáló: a webtárhelyed semmilyen körülmények között nem tárol emailt, hanem egyből továbbítja a már beállított külső email kiszolgálónak (Google Workspace, Microsoft 365 esetén csak ez az opció a járható)

Ez azért fontos mert nagyon nem mindegy hogy milyen módon használod az emailezésed:

  • Van a webtáhelyed email kiszolgálója (webmail) az ott is tárolja a leveleket. Ekkor a helyi levelező kiszolgáló opció van bekapcsolva
  • Vannak olyan külső kiszolgálók amik alapjáraton nem tárolják a leveleidet (csak ha beállítod) viszont be lehet állítani azt hogy rajtuk keresztül kezeld az email fiókod (személyes Gmail fiók, Thunderbird, személyes Outlook) Ilyenkor a helyi levelezőkiszolgáló vagy a levelőkiszolgáló biztonsági mentése van beállítva
  • És vannak olyan rendszerek mint a Google Workspace és a Microsoft 365 amik átveszik a levelezést teljesen a tárhelyedtől. Ilyenkor a távoli levelezőkiszolgáló van beállítva automatikusan

Kézbesítés nyomonkövetése

Ez egy naplózó funkció ami folyamatosan naplózza a kimenő és bejövő emaileket és láthatod, hogy sikeres volt e küldés/érkezés vagy volt-e valami probléma. Ha Google Workspace-t vagy Microsoft 365-t használsz (ami ugye teljesen átveszi a tárhelyedtől az emailezést) akkor ez a funkció haszontalanná válik a számodra viszont az elején míg minden mást beállítasz addig hasznos tud lenni.

Email kapacitás

Itt látod mappákra lebontva, hogy melyik mappa mennyi helyet foglal el a tárhelyedből és akár még szabályokat is be tudsz állítani hogy például az egy évnél régebbi emaileket automatikusan törölje így takarítva meg a helyet. (megintcsak, ha Google Workspace-t vagy Microsoft 365-t használsz ez a funkció irreleváns lesz számodra)

Naptárak és névjegyek

Itt igazából sok mindent nem tudunk csinálni, megtekintheted a naptárad és a névjegyeid külön URL-en viszont ezt ugyanúgy megteheted a webmailen keresztül is. Ha pedig külső email rendszert használsz akkor ez a funkció teljesen tárgytalan számodra.

Egyéb funkciók…

Ezek azok a funkciók amik már csak hab a tortán, viszont nem mindegyik hasznos. Némelyik azért, mert kényelmetlen, némelyik pedig azért, mert van jobb megoldás.

Titkosítás

Ennek a funkciónak a lényege az hogy két kulcs segítségével kódolhatod az emailjeidet és így még nehezebb lesz őket ellopni. Létre kell hoznod egy nyilvános kulcsot amit arra lehet használni hogy az emailedet titkosítds. Ehhez mindenki hozzáfér aki emailt akar neked küldeni. Ezen kívül generálnod kell egy privát kulcsot is ami pedig csak a tiéd és ezzel fogod dekódolni az emailt. Szerintem ez alapjaiban véve egy hasznos funkció lenne viszont nagyon kényelmetlen és csak bonyolítja az email kommunikációdat, hiszen csak akkor működik, ha valaki kódolt emailt küldd neked. Te például kaptál már ilyen kulcccsal titkosított emailt? Én még nem és őszintén én sem küldenék ilyet senkinek mert csak a macera van vele.

BoxTrapper

Ennek a célja szintén a spam kiszűrése csak más módon. Ha beérkezik hozzád egy email akkor mielőtt a BoxTrapper beengedné azt a postaládádban előtte küld egy megerősítő emailt (kb olyan mint amikor bármilyen email feliratkozásnál kérik, hogy erősítsd meg az email címed). Ha a feladó megerősíti magát akkor benegedi az emailt ha nem akkor el sem jut hozzád a levél. Természetesen tudsz beállítani olyan listákat email címekkel akiktől nem kér megerősítést mert vagy teljesen megbízhatók vagy mindig spamet küldenek ezért azonnal törölni kell. Ennek a funkciónak a hasznossága megosztó véleményket generál. Vannak akik szeretik és használják is viszont vannak olyanok akik azt mondják, hogy lassítja a tárhelyed, illetve megvan az a veszély, hogy magát a BoxTrapper megerősítő emailt kezelik spamként sok helyen az algoritmusok ami egy eléggé nagy hátulütő. Én is ezek közé tartozom, szerintem jobban jársz ha a SpamAssasint használod.

Levelezőlisták

Ezzel a funkcióval létre tudsz hozni egy gyűjtő email címet ami alá be tudsz regisztrálni rengeteg egyedi emailcímet és után a gyűjtőcím segítségével tudsz küldeni emailt mindenkinek. Őszintén, erre a funkcióra lettek kitalálva a hírlevél szoftverek, szerintem sokkal egyszerűbb és felhasználó barátabb azokat, használni.

Összefoglalva…

Láthatod, te is hogy vannak hasznos dolgok a cPanelben és vannak olyan funkciók is amiket muszáj beállítanod, ha igazán biztonságos és spamálló email kommunikációt szeretnél, viszont vannak olyan funckiók is amelyeket nem fogsz feltétlenül használni főleg, ha külső email szolgáltatót választasz.

Fotó: Unsplash

Kapcsolódó cikkek

Várj egy kicsit!

Érdekel milyen eredményeket ért el a Minner.hu üzleti blogot üzemeltető cég a Google Workspace-re való átállással?

Olvasd el az esettanulmányunkat!

Várj egy kicsit!

Érdekel milyen eredményeket ért el a Minner.hu üzleti blogot üzemeltető cég a Google Workspace-re való átállással?

Olvasd el az esettanulmányunkat!