3 alapfogalom, ha egy weboldallal kezdenéd vállalkozásod digitalizációját

Weboldal készítés meeting

Köztudott dolog és remélem Te is így gondolod, hogy egy cég nem kezdheti el digitalizálni magát anélkül, hogy ne lenne egy saját weboldala. Azonban, ha valaki most kezd bele és még ezelőtt nem foglalkozott a témával, akkor érdemes tisztázni a következő 3 alapfogalmat: domain, webtárhely, SSL tanúsítvány. Mivel én is nemrég kezdtem a Digitális Mindenes projectet, ezért még élénken élnek bennem az élmények, mikor az internetet bújtam a különböző fogalmak magyarázatai után kutatva. Most szeretném veled megosztani ennek a kutakodásnak az eredményét, illetve egy pár egyéni tapasztalatot is.

Az első lépés egy weboldal létrehozásához a domain kiválasztása

A domain testesíti meg a weboldalad címét és elérési útvonalát, amit a vásárlás után nem tudsz megváltoztatni, csak akkor, ha újat veszel, így szerintem fontos egy pár perc gondolkodási időt szánni a kiválasztására.

  • Mi legyen a domain nevem? – A domain neved bármi lehet igazából, ami szabad és megvásárolható. A lényeg, hogy tükrözze azt a tevékenységet, amit végzel és azt a tartalmat, amit majd a weboldaladra teszel. Ez több szempontból is fontos: keresőoptimalizálásban (SEO) segít a böngészők robotjainak felismerni, hogy miről szól az oldalad, illetve a felhasználó tudja, hogy mire számíthat amint meglátja a domain neved. Az sem feltétlenül árt, ha rövid és lényegre törő, illetve könnyen megjegyezhető. Legtöbbször a cégek vagy a saját nevüket vagy pedig a márkájuk nevét szokták megadni domain névként.
  • Ékezetes legyen vagy ne? – 2004 óta Magyarországon is lehet bejegyezni ékezetes domaineket: pl. digitálismindenes.hu nem pedig digitalismindenes.hu. Ezt az IDN protokoll teszi lehetővé (Internationalized Domain Names – Nemzetköziesített Domain Nevek). Ha ékezetes a domain neved, akkor a böngészők automatikusan átkonvertálják egy IDN kóddá, és így az ékezeteket is tudják olvasni. Például a digitálismindenes.hu így néz ki IDN kódban: xn--digitlismindenes-jmb.hu. Sok helyen olvastam azt, hogy ha másért nem, azért érdemes megvenni ékezetes és nem ékezetes formában is a kiválasztott domain nevet, hogy lefedd a márkádhoz/cégedhez kapcsolódó lehetséges neveket és más ne foglalja le, így a felhasználó mindig téged talál meg és nem mást. Én is ezzel nyugtatom magam…

Személyes sztori az ékezetes domainekkel kapcsolatban

Mikor nagy elánnal belevetettem magam a Digitális Mindenes projectbe, akkor én is először ékezetes domainben gondolkodtam, hiszen milyen jól néz már ki. Meg is vettem (utánaolvasás nélkül) és elkezdtem felépíteni az infrastruktúrát az oldalamhoz, amibe beletartozik az üzleti email cím, Facebook oldal stb. Már a nagy része kész volt a dolgoknak, sőt már a weboldalt is elkezdtem összerakni, mikor elkészítettem az első üzleti email címem, ami így nézett ki az IDN miatt: adam@xn--digitlismindenes-jmb.hu. Elsőre kicsit fura volt viszont a Gmail és a Google rendszerei jól kezelték és „normálisan” adam@digitálismindenes.hu formájában jelenítették meg, szóval nagyon nem aggódtam. Azonban mikor a Facebook oldalamat készítettem akkor a kapcsolat menüpontban az email címet csak IDN formában fogadta el, és ráadásul nem is változtatta át a „normális” formájába mikor élesben megnéztem. Mivel maximalista vagyok, így muszáj voltam megvenni ékezet nélkül is a domain nevet és most már jól néz ki mindenhol. Talán jobban utána kellett volna néznem a dolgoknak…

Na de folytassuk a felsorolást…

  • Milyen legyen a végződése? – Itthon a legnépszerűbb a .hu végződés, de választhatsz .com, .net stb. végződést is, illetve biztos Te is láttál már .ly és hasonló új végződéseket: ezeket is használhatod. Azért érdemes .hu vagy .com végződést választani, mert ezt a felhasználók jól ismerik és ezért bíznak benne. Ha nagyon biztosra akarsz menni, akkor nem csak az ékezetes és nem ékezetes verziót veszed meg, hanem még a különböző végződéseket is és akkor tuti, hogy csak téged fog megtalálni a felhasználó, bár ezt mindenki maga dönti el, hogy mennyire szükséges.
  • Hol ellenőrizzem, hogy szabad-e egy domain név? A domain.hu oldalon játszi könnyedséggel tudod megnézni, hogy a kiválasztott domain neved szabad-e vagy nem.  
A domain.hu-n lehet ellenőrizni, hogy melyik domain szabad
A domain.hu-n tudod ellenőrizni, hogy melyik domain szabad és melyik foglalt.

Ha sajnos nem szabad a kiválasztott név, akkor keresned kell egy másikat vagy beregisztrálhatod egy másik végződéssel. Ebben az esetben viszont valószínű, hogy forgalmat fogsz veszteni, mivel csak a végződés különbözik.

Viszont, ha szabad a domain a kívánt végződéssel, akkor irány megvásárolni azt egy tárhelyszolgáltatótól. Árak szempontjából a kínálat elég változatos, ahogy utánanéztem a magyar szolgáltatók árai 750-5000 Ft/év körül mozognak, attól függően, hogy ki a szolgáltató, és az adott domain név és végződés mennyire egyedi és prémium. Ha nagyon prémium domaint szeretnél mondjuk .consulting vagy hasonló végződéssel, akkor készülj fel, hogy akár 15 000 Ft-ba is kerülhet a regisztráció egy évre.

Ezután szükséged lesz valamennyi tárhelyre is

Mint ahogyan mi is a számítógépünk tárhelyén tároljuk a különböző adatokat, képeket, információkat, a weboldaladat is tárolni kell valahol. A webtárhelyedet szintén a hosting vagyis a tárhelyszolgáltatódnál tudod megvásárolni. Ha ugyanannál a szolgáltatónál veszel domaint és tárhelyet is, akkor azok automatikusan összekapcsolódnak. Ez azt jelenti, hogy a domained a tárhelyed elérési útjává válik (a domain neved hozzá lesz kapcsolva a tárhelyed IP címéhez) és így, ha bepötyögi valaki a domain neved a böngészőbe, akkor a program odairányítja őt a tárhelyedhez és ezáltal a weboldaladhoz. Ha nem ugyanannál a cégnél veszed meg, akkor viszont össze kell őket kapcsolni egymással. Ha ez a helyzet és elakadnál, akkor nyugodtan írj egy emailt a hello@digitalismindenes.hu-ra és segítek.

Méret szempontjából rád van bízva, hogy mekkora tárhelyet veszel, ez általában attól függ mekkora weboldalt szeretnél, mennyi képpel stb. Ha csak egy pár oldalas weblapot szeretnél, akkor 1-5 GB biztos elég lesz, ha viszont egy több termékes, sok képpel rendelkező webshopot, akkor már lehet érdemes akár 10 GB-ot is megvenni. Mondjuk a bővítés az mindig nagyon egyszerűen megoldható, szóval indulhatsz kicsiben is és majd bővíted, ha szükség van rá.

Árak szempontjából már jóval nagyobb a szórás, mint a domaineknél ahogy láttam, mivel nagyon sok féle funkcióval kérheted a tárhelyeket. Ha megvetted a neked tetsző tárhelyet, akkor pedig már csak 1 darab nagyon fontos alapfogalmat kell tudnod mielőtt elkezdhetnéd összerakni a weboldalt.

SSL tanúsítvány

Ha eddig nem tudtad, hogy mi a mögöttes tartalma annak a kis lakat ikonnak a weboldalak címe mellett a böngészőben, akkor most megtudod. Azt jelzi, hogy a weboldal biztonságos és a rajta keresztül megadott adatok (név, email cím, telefonszám stb.), illetve az információ titkosítva közlekednek a különböző szerverek, kiszolgálók között, így nehezebb őket meghamisítani útközben vagy ellopni. Ehhez azonban kell a weboldaladra egy SSL tanúsítvány, ami ezt lehetővé teszi. Ezt általában külön kell megvenni a domaintől és a tárhelytől, azonban vannak olyan csomagajánlatok, amik tartalmaznak ingyenes SSL tanúsítványt is. A tárhelyszolgáltatók többféle SSL tanúsítványt is kínálnak általában jól kategorizálva, hogy melyik kinek jó, így nem lesz nehéz kiválasztani a neked tetszőt.

Ha pedig ezek az alapfogalmak tisztázódtak nálad is, akkor irány a weboldalkészítés vagy készíttetés, és indulhat a digitalizáció! Ha bármi kérdésed, problémád van, akkor írj a hello@digitalismindenes.hu-ra, illetve hasonló tartalmakért kövess be a közösségi média felületeken is.

Fotók: domain.hu, Unsplash

Kapcsolódó cikkek

Várj egy kicsit!

Érdekel milyen eredményeket ért el a Minner.hu üzleti blogot üzemeltető cég a Google Workspace-re való átállással?

Olvasd el az esettanulmányunkat!

Várj egy kicsit!

Érdekel milyen eredményeket ért el a Minner.hu üzleti blogot üzemeltető cég a Google Workspace-re való átállással?

Olvasd el az esettanulmányunkat!